Normativa i reglaments dels estudis de grau

Normes, directrius i criteris específiques de la facultat

Normes d’organització i funcionament dels Consells d'Estudis

Cada junta de centre ha d’aprovar les normes d’organització i funcionament de cada consell d’estudis (Acord 03/20). Aquests consells es poden estructurar per cursos o així com ho acordi cada junta de centre. Les normes esmentades s’han d’enviar al vicerector competent en matèria d’ordenació acadèmica.

Reglament de les funcions i elecció dels delegats de curs

El transcórrer diari de la vida acadèmica genera necessitats de comunicació més intenses que les que, de manera orgànica, estan previstes en els estatuts de la Universitat. Representar l’alumnat de cada un dels cursos de tots els estudis de la Facultat de Ciències es considera necessari, tant per exercir-ne de manera eficaç la representació com per garantir la validesa i representativitat de les seves interlocucions amb els òrgans acadèmics i administratius implicats en els estudis de la Facultat.

En virtut d’això, la Junta de la Facultat de Ciències ha aprovat l'actualització del reglament que regula les funcions i l’elecció dels delegats de curs (Acord 6/22, de 5 d'octubre) dels estudis adscrits a la Facultat de Ciències.
 

Procediment per a aprovar les sol·licituds d'alumne col·laborador

L’article 12 sobre el reconeixement i/o compensació de les places d’alumnes col·laboradors de l’Acord Normatiu 13595 del dia 21 de juliol de 2020, pel qual s’aprova la normativa sobre les places d’alumnes col·laboradors de la Universitat de les Illes Balears, estableix que, en el cas dels alumnes col·laboradors en investigació tipus A, s’assignaran un nombre total de crèdits, cada any acadèmic a cada facultat o escola.

S’aprova (Acord 03/23  ) el procediment en cas que les sol·licituds d'alumne col·laborador dels estudis adscrits a la Facultat de Ciències aprovables superin el total de crèdits assignats a la Facultat.

Normativa pròpia per a la Matrícula extracurricular

La matrícula extracurricular és la que correspon a una persona que, tot i que no hagi estat admesa a un determinat estudi, es matricula d’una o diverses assignatures del pla d’estudis per raons d’interès personal, i dona dret a l’expedició de l’acreditació corresponent dels crèdits superats. El Reglament acadèmic, a l’article 16, estableix que els centres podran establir una normativa pròpia que reguli la matrícula extracurricular.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va aprovar la normativa pròpia (Punt 4, acord 01/24 de 31 de maig). Una vegada superats els crèdits cursats en règim de matrícula extracurricular, l'estudiant en podrà demanar el reconeixement al seu pla d’estudis, d'acord amb les regles definides al Reglament acadèmic, essent una via per a ampliar l’optativitat dels seus estudis. És recomanable que l'estudiant consulti amb el cap d'estudis de la seva titulació la idoneïtat de cursar una assignatura perquè, si escau, pugui ser després reconeguda.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau: matrícula extracurricular i reconeixement de crèdits.

Règim de permanència

La Normativa de permanència i progressió dels estudiants, a l’article 3, estableix que els centres responsables de les titulacions han de fitxar per acord de la Junta de Centre el nombre mínim de crèdits que l’estudiant ha de superar en cada estudi per mantenir la permanència i han d’establir un procediment per orientar i assessorar l’estudiant que pugui incórrer en l’incompliment.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va fixar (Punt 9, acord 01/24 de 31 de maig) el nombre mínim de crèdits que l’estudiant ha de superar per mantenir la permanència als estudis de grau de Biologia, Bioquímica, Farmàcia, Física i Química en 24 crèdits el primer any i en 60 els dos primers anys, si l’estudiant hi té dedicació plena; i en 6 crèdits el primer any i en 24 els dos primers anys, si l’estudiant té reconeguda la dedicació diferenciada.

Així mateix, s’acorda que els caps d’estudis, a mitjan segon semestre i amb l’ajut dels estudiants del programa de tutoria entre iguals (PTUI) del centre, organitzaran tutories per orientar i assessorar els estudiants que puguin incórrer en l’incompliment del nombre mínim de crèdits que s’han de superar en cada estudi.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau: Permanència d'un any més als estudis de grau i màster.

Matrícula d'estudiants amb dedicació diferenciada

L’estudiant amb dedicació diferenciada és aquell estudiant que ha estat autoritzat a cursar l'estudi en condicions especials, després d'haver acreditat que es troba en algun dels supòsits establerts a l’article 13 del Reglament acadèmic.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va fixar (Punt 3, acord 01/24 de 31 de maig) el nombre màxim de crèdits a què es puguin matricular els estudiants amb dedicació diferenciada en 48 crèdits per any acadèmic.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau.

Criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup

El Reglament acadèmic, a l’article 19, estableix que els centres han de definir els criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup. La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va aprovar els criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup (Punt 5, acord 01/24 de 31 de maig).

Un canvi de grup només es pot fer dins la seu on està admès i matriculat l’estudiant. Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau.

Pla d'ampliació de matrícula

El Reglament acadèmic, a l’article 2, estableix que el centre ha de proposar un pla d’ampliació de matrícula per a l’organització de la matrícula de cada estudi abans de l’inici del segon semestre. El pla d’ampliació de matrícula per als graus de Biologia, Bioquímica, Farmàcia, Física i Química (Punt 1, acord 01/24 de 31 de maig) ha estat aprovat per la Comissió Acadèmica de dia 2 de juliol de 2024, a proposta de la Facultat de Ciències.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau.

Coincidència de dates de les proves d’avaluació

El Reglament acadèmic, a l’article 28, estableix que els centres podran definir les regles per determinar l’assignatura respecte de la qual s’ha d’oferir una data i un lloc alternatius.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va aprovar (Punt 6, acord 01/24 de 31 de maig) mantenir el tipus inicial (formació bàsica, obligatòria o optativa) de les assignatures d'altres estudis de grau que poden ser reconegudes com a crèdits optatius del grau de l’estudiant sol·licitant a l’hora d’aplicar les regles definides al Reglament acadèmic.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau.

Reglament per a l'elaboració i avaluació del treball de fi de grau

L’Acord normatiu 14665/2022, del dia 4 de novembre, pel qual s’aprova el reglament per a l’elaboració i avaluació dels treballs de fi de grau o de màster a la Universitat de les Illes Balears, té com a objecte establir un marc general, adaptat al Reial Decret 822/2021, de 28 de setembre, sobre l’elaboració i la defensa dels treballs de fi de grau o de màster que permeti, respectant les diferències entre titulacions i entre graus i màsters, una certa homogeneïtat en els àmbits de l’organització i avaluació. Aquest reglament estableix que les juntes de centre hauran de desenvolupar normatives específiques que regulin els treballs de fi de grau.

En virtut de tot l’anterior, la Junta de la Facultat de Ciències ha aprovat l’actualització de la normativa que regula l’elaboració i avaluació dels treballs de fi de grau (Acord 5/23, de 21 de novembre) dels estudis adscrits a la Facultat de Ciències.

Reglament que regula les pràctiques externes de caràcter optatiu

L’Acord normatiu 11124/2014, del dia 19 de setembre, pel qual es modifica l'Acord normatiu 10336/2012, de 8 de juny, pel qual s'aprova la normativa de gestió de pràctiques externes dels estudiants de la Universitat de les Illes Balears (UIB) en empreses, entitats o institucions, té com a objecte regular amb caràcter general les pràctiques curriculars i extracurriculars dels estudiants de la UIB, tant dels alumnes de grau com de postgrau. Aquesta normativa estableix que els centres responsables de les titulacions hauran de desenvolupar normatives específiques que regulin les pràctiques.

En virtut de l’anterior, la Junta de la Facultat de Ciències ha aprovat l’actualització del reglament que regula les pràctiques externes curriculars de caràcter optatiu (Acord 5/22, de 5 d'octubre) dels estudis adscrits a la Facultat de Ciències.

Criteris per resoldre l'empat en els premis extraordinaris

Els premis extraordinaris dels estudis de grau, els concedeix la Comissió Acadèmica, per delegació del Consell de Govern, a proposta del centre competent. El Reglament acadèmic, a l’article 45, estableix que es valorarà com a mèrit l’expedient acadèmic del grau finalitzat, el qual, en qualsevol cas, ha de ser igual o superior a 8,00. També estableix que, quan es produeixi un empat entre diversos estudiants, els centres han de definir els criteris per resoldre’l.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va aprovar els criteris i terminis (Punt 8, acord 01/24 de 31 de maig) per resoldre quan es produeixi un empat a l’hora de fer la proposta de premis extraordinaris dels estudis de grau de Biologia, Bioquímica, Farmàcia, Física i Química.

 

Normativa pròpia per a la finalització d'estudis mitjançant compensació

Els estudiants de grau poden sol·licitar la compensació d’una única assignatura del seu pla d’estudis. El Reglament acadèmic, a l’article 44, estableix que els centres han de fixar per a cada estudi una qualificació entre 5,50 i 6,50 com a llindar de la mitjana de l’expedient d’un estudiant per poder demanar la compensació d’una assignatura.

La Junta de la Facultat de Ciències en sessió ordinària va fixar (Punt 7, acord 01/24 de 31 de maig), per als graus de Biologia, Bioquímica, Farmàcia, Física i Química, la qualificació de 5,50 com a llindar de la mitjana de l’expedient d’un estudiant per poder demanar la compensació d’una assignatura.

Per més informació aneu al catàleg de procediments estudis de grau.

Comissió de Seguretat i Salut de la Facultat de Ciències

Cada professor ha de donar la formació i informació de riscs al seu alumnat i facilitar-los els mitjans necessaris. Amb la voluntat d’assistir el professorat de la Facultat de Ciències en aquesta tasca i vetllar per la seguretat de l’alumnat de la Facultat de Ciències es crea la Comissió de Seguretat i Salut (Acord 2/22, de 5 d'octubre) del centre.

Així mateix, davant la dificultat especial per coordinar, controlar i evitar el risc dels estudiants, la Facultat de Ciències aprova que amb caràcter general l'alumnat no ha de realitzar activitats docents (incloent-hi les desenvolupades en el marc del treball de fi de grau o les pràctiques externes) desenvolupades al centre, a altres centres o a les sortides de camp que puguin generar riscs qualificats com a greus o molt greus (Acord 3/22, de 5 d'octubre)   .

Reserva dels laboratoris docents i mixts

Els laboratoris docents i mixts són instal·lacions singulars, ja que contenen equipaments específics destinats a la docència, adquirits pels departaments i la Facultat de Ciències. També contenen reactius i material fungible finançats amb les partides de pràctiques de la Facultat de Ciències. Són espais on, a més, s’ha de controlar especialment la seguretat i la salut dels usuaris.

S’aprova l'acord 01/23  que regula les reserves dels laboratoris docents i mixts utilitzats als estudis adscrits a la Facultat de Ciències. Les sol·licituds de reserva d’espais s'ha de fer per UIBdigital.